10 x wandelen buiten de binnenstad van Den Haag, Schilderswijk

Start en eindpunt: Den Haag Holland Spoor, aantal kilometers: 14 en horeca onderweg: rondom Haagse markt en Den Haag Holland Spoor

In wisselend gezelschap liepen we alle tien de wandelingen uit de Urban walking gids van Loek Heskes, “Wandelen buiten de binnenstad van Den Haag”. Van de vele wandelfoto’s hebben we een fotoboek gemaakt en hier vind je een blog van één van onze favoriete en afwisselende wandelingen: de Schilderswijk.

Stationsgebied

Met zijn zessen vertrokken we vanaf de centrumkant van Den Haag Holland Spoor. Voor het station vertelde ik nog een stukje geschiedenis over het treinstation.

We gingen zo’n 120 jaar terug in de tijd. In de wachtkamer met gebrandgeschilderde ramen en de rijk gedecoreerde wanden zat een heer in een getailleerde grijs wollen flanellen jas met dubbele knopenrij te wachten naast een dame met een luifelhoed in een zwarte japon met wijduitleenlopende mouwen. Ze warmde haar handen in een mof van ruwharig bont.

Van het neorenaissance station liepen we naar het eigentijdse gebouw, de Strijkijzer. We keken omhoog naar de top van dit 42 verdiepingen tellende gebouw dat sinds 2007 is toegevoegd aan de skyline van Den Haag. We vervolgden onze wandeling en stonden even stil in een klein park, het Huygenspark. In december vindt in dit park de wereld van wonder en magie, Carnivale plaats. Vlakbij het park lag de Bocht van Guinea, een nieuwbouwproject, verscholen. De naam herinnert aan een zwart koloniaal verleden. Uiteraard gingen we nog even op de kiek bij een kunstwerk in het midden van het plein.

Haagse Hofjes

De zon scheen hoog boven ons hoofd toen we richting de Avenue Culinair of Dunne Bierkade liepen. De Haagse gracht wordt zo genoemd, omdat een rijke keus is aan allerlei restaurants vanuit diverse windstreken. We stonden even stil voor het huis van de kunstschilders Paulus Potter en Jan van Gooyen. Een meneer in een T-shirt sprak ons aan. Hij nodigde ons uit voor een maaltijd of een kop koffie en thee in de daklozenopvang. Een paar van ons keken wat huiverig en sloegen zijn aanbod af. Hij had wel voldoende overtuigingskracht om ons in ieder geval de verscholen kerk achter het huis te laten zien. Daarnaast maakte een aantal van ons nog gebruik van het toilet.

Na de Dunne Bierkade liet de GPS onze even in de steek. We moesten een paar honderd meter teruglopen om daarna bij nog een verscholen stukje Den Haag terecht te komen: Wijnand Esserhof. Dit hofje met 202 woningen uit dezelfde tijd als het station Holland Spoor is verscholen tussen de “nieuwbouw” woningen in de Schilderswijk. De woningen- met karakteristieke trapgeveltjes en gemetselde dakkapellen met hier en daar een torentje- waren oorspronkelijk bedoeld voor joodse bewoners uit het centrumgebied. Zij hebben daar echter nooit gewoond, omdat zij het centrum niet wilden verlaten. Nu doet het hofje aan als een aparte gemeenschap. Bewoners zitten met houten bankjes of gekleurde stoelen voor hun huis en hebben door middel van bloempotten en andere versiersels aandacht besteed aan de buurt. Er heerst een “ons kent ons” sfeertje.

De GPS had zijn dag niet en vlakbij het hofje liet hij ons weer even in de steek. We kwamen bij een groot plein met een door hekken omgeven basketbalveld. Er was niemand, alleen een verlaten rolstoel. De geel met rode “Fort”-woningen rond het plein vielen wat uit de toon bij dit desolate plaats. De sfeer bij dit hofje was niet identiek aan die van het Wijnand Esserhof. We zagen hier geen bewoners die op vrolijke stoeltjes voor hun huizen zaten.

We staken een druk verkeersader over en kwamen bij onze volgende attractie, het Openbaar Vervoermuseum. Het hek van de oude tramremise, waar dit museum in is gevestigd, stond open, zodat we de oude trams van de Haagse Tramwegmaatschappij (HTM) van dichtbij konden bekijken. Een medewerker zette ons even voor een aantal trams op de foto. We hadden geen tijd voor een uitgebreid bezoek, maar dat behoort de volgende keer zeker tot de mogelijkheden.

Tussen de Turkse bakkers en de Surinaamse broodjeshuizen was de katholieke Marthakerk verscholen. Bij dit rijksmonument stonden we even kort stil. Om de hoek van de neogotische kerk zat de Haagse markt. Een aantal van ons had deze markt nog niet van dichtbij gezien en we weken even af van de route. Langs mensen met boodschappenkarretjes en met plastic tassen zigzagden we over deze grootste markt van Europa.

Zuiderpark

We hadden genoeg van de bebouwing en weken af richting het Zuiderpark. Achter de fakkeldragende man en de vrouw met de vogel, de oude toegangspoort van het park, zagen we het skelet van het oude ADO voetbalstadion. Nu herrijst hier een nieuw sportpark.

Het Zuiderpark, dat beschermd stadsgezicht is, is oorspronkelijk in 1908 ontworpen door de stedenbouwkundige Berlage. In 1936 werd het park voor het eerst in gebruik genomen. Oud directeur van de plantsoenendienst, Simon Doorenbos, heeft zijn stempel gedrukt op de uitstraling van het park. Een plaquette van hem prijkt ook bij de toegangspoort van het park. Nu vinden regelmatig grote evenementen in het park plaats zoals Parkpop en het Hindoestaanse Milanfestival.

De paden waren onherkenbaar door de gele en rode bladeren. Sloffend gingen we door het park. Ik kon het niet laten om even een bladerfoto te maken. Door het hele park lag een Smalspoor. Dit is een aparte attractie voor kinderen en volwassenen. Volgens treinfanaten is dit één van de mooiste modelbanen van Nederland.

Nadat we de bowlingbaan en zwembad voorbij waren kwamen we in een kleurenpalet van geel, groen, bruin en rood. In het arboretum dat is opgedeeld in werelddelen liepen wij tussen de heesters en de knoestige oude bomen. In het Himalayagebied wandelden we tussen de Tranendennen en kwamen we langs de Himalayaberk. Helaas was de Zakdoekjesboom in China uitgebloeid. Ik kon wel een tissue gebruiken met al deze pracht en praal aan bomen. Bart was opeens nergens meer te bekennen totdat we hem achter een mammoetboom uit Rocky Mountains vonden.

Na al het natuurschoon werden we verrast door het Openluchttheater midden tussen de bomen. Dit theater bestaat al sinds het begin van de vorige eeuw. Het biedt plaats aan 900 bezoekers. Het bekendste festijn is het jaarlijkse Zingmuziekfestival.

Kleurrijk Den Haag

Via een lange laan liepen we het park uit en het bebouwde gebied weer in. Tussen huizen was het paleis voor de daklozen verscholen. Het gebouw met mozaïek dak behoort toe aan de Kesselstichting. Deze organisatie is sinds 1912 actief in Den Haag voor de zorg en begeleiding van dak- en thuislozen. Achter het gebouw vind je een heuse moestuin en een nog mooiere kijk op het markante dak.

We kwamen weer voor ons bekend gebied, de Haagse markt. Bij het Paul Krugerplein moesten we laveren tussen de rij aan mensen voor de pinautomaat. Door de levendigheid op het plein liepen we zo onze volgende bezienswaardigheid voorbij, het standbeeld van Ghandi. Het standbeeld van hem is onderdeel van het nationaal Hindoestaans immigratiemonument. Er wonen naar schatting 50.000 Hindoestanen in Den Haag.

We zetten de route voort richting het Theater de Vaillant, de Haagse kunstinstelling. Dit theater werd getroffen door het geweld in de Schilderswijk in de nacht van 30 juni op 1 juli 2015. De ramen van het theater werden ingegooid en binnen werd een enorme ravage aangericht. De zwaar beschadigde piano is een symbool van het geweld van die avond geworden.

Via de Dunne Bierkade liepen we richting Holland Spoor. Onderweg deden we nog het Oranjeplein en het nieuwbouwproject het Rode Dorp aan.

Wil je ook door kleurrijk Den Haag lopen of een andere wandeling uit de wandelgids “Wandelen buiten de binnenstad van Den Haag”? Kijk hier voor de wandelroute en hier voor de routegids.