Gorinchem, Woudrichem en Loevestein, wandelen in de Vestingdriehoek

Startpunt/eindpunt: station Gorinchem, aantal kilometers: 11, horeca onderweg: Brasserie Boven de Rivieren

Al tijden stond de Vestingdriehoek met de schilderachtige stadjes zoals Gorinchem en Woudrichem op mijn lijstje om te bezoeken. Met een wandeling uit de gids “Wandelen door oneindig laagland” van Rob Wolfs en Ad Snelderwaard konden we een bezoek aan deze plaatsen mooi combineren.

Kanonnen vestingwal Gorinchem

Met de trein vertrokken we naar Gorinchem waar de wandelroute startte. Niet alleen lopend zouden we een aantal kilometers afleggen, maar ook op het water legden we de nodige kilometers af.

Wandelen over de vestingwal bij Gorinchem

De wandeling startte bij station Gorinchem waar we vrijwel direct de vestingmuur beklommen. Een tijd lang liepen we over deze vestingwallen uit de 16e eeuw. De stadsmuren van Gorinchem zijn in de 16e eeuw vervangen door vestingwallen met bastions. Gorinchem is daarmee de grootste vesting nog in oude staat. We wandelden onder platanen en kastanjebomen.

Vestingwal Gorinchem

Een vrouw met twee honden en een wandelaar begroetten ons vriendelijk. We kwamen langs oude kruitopslagplaatsen en twee korenmolens Molen Nooit Volmaakt en Molen de Hoop.

Historische haven Gorinchem

Bij een kleine historische haven verlieten we even de verdedigingswerken om daarna de route over de vestingwallen weer te vervolgen. Voor de molen de Hoop namen we het grasachtig pad richting de rivier. We hadden een prachtig zicht op de molen en de Dalempoort.

Molen de Hoop

We liepen onder de oude Burchtpoort door. In de verte zagen we de veerboot naar Sleeuwijk die over een kwartier zou gaan. We weken even van de wandelroute af om de pont te halen die maar één keer in het uur ging.

Dalempoort

Met Riveer van Gorinchem naar Sleeuwijk

We hadden thuis al een dagkaart gekocht voor de veerdienst. Om kwart voor één vertrokken we met een kleine veerboot naar de overkant naar Sleeuwijk. Zo’n boottochtje gaf me echt een vakantiegevoel.

Veer van Gorinchem naar Sleeuwijk

Met de wind door mijn haren zat ik te genieten aan boord. De Dalempoort en de molen de Hoop werden steeds kleiner. Het was een komen en gaan van zwaluwen op het water. Ze vlogen richting het water om vliegensvlug insecten te vangen. Na een kwartier varen kwamen we aan wal bij Sleeuwijk. De volgende passagiers stonden alweer klaar voor de tocht terug.

“Voor de veer tussen de verschillende plaatsen Sleeuwijk, Woudrichem, Fort Vuren en Slot Loevestein kun je online een dagkaart kopen. De veerdienst en de tickets zijn dan direct zichtbaar via de Riveer app die je op je telefoon kunt downloaden. Kijk hier voor meer informatie”

Luxe appeltaart bij Brasserie Boven de Rivieren

We hadden nog geen koffie gedronken en streken neer voor een kop koffie en iets lekkers bij Brasserie Boven de Rivieren, die vlakbij de aanlegsteiger van de veerboot lag. We gingen zitten aan één van de tafels van deze luxe brasserie en bestelden een cappuccino, koffie en appeltaart met slagroom.

Brasserie Boven de Rivieren

De eerste gasten schoven aan voor de lunch. Al snel stond een punt appeltaart met een fraai gedecoreerde toef slagroom met chocoladesnip voor onze neus. Wat was dat smullen na onze eerste wandelkilometers en vaartochtje.

Appeltaart met slagroom

Struinen over de Groesplaat

Vanaf de Brasserie wandelden we het natuurgebied de Groesplaat in. Door de hoge temperaturen en de geringe neerslag waren de paden droog en zanderig. We liepen richting het water.

Groesplaat

We zagen een vrouw met een Mechelse herder. De mevrouw haalde prikkelbolletjes uit de vacht van de hond. De herder vond dit niet al te fijn en maakte aanstalten om verder te gaan. In de Boven Merwede stonden vissers in het water. Een groot container schip voer langzaam langs.

Vissers in het water

We wandelden door een klein bosje waar het even klimmen en klauteren was door een aantal omgevallen bomen. We liepen weer van de rivier af en gingen richting de vogelkijkhut ’t Vinkennestje. Even klommen we naar boven om vogels te spotten. Niet veel meer dan een paar krijsende koksmeeuwtjes zagen we helaas niet.

Dijk naar Woudrichem

Wandelen door het ministadje Woudrichem

Al snel kwamen we bij het Brabantse vestingstadje Woudrichem of Woerkum. We wandelden nog even van de dijk naar het ministadje af en gingen nog éénmaal door een natuurgebied. Uiteindelijk kwamen we uit bij een klein openluchtmuseum, het Visserijmuseum Woudrichem.

Visserijmuseum

Achter het museum lag de vesting van het schattige Woudrichem. Onze wandeling voer over de vestingwal, maar wij wilden ook het stadje even kort bekijken. We struinden door de oude straatjes waar de tijd had stilgestaan.

Woudrichem

Het terras voor de ijssalon zat vol met dagjesmensen, die net als wij dit pareltje wilde bekijken. We vervolgden onze route over de wal waarna we uitkwamen bij de voetveer richting Slot Loevestein.

“Woudrichem is niet alleen bekend als vestingstad, maar was ook het decor van SBS6 serie Dokter Tinus. De serie is inmiddels gestopt, maar er is nog wel een speciale Dokter Tinus wandelroute langs alle plekken van de serie.”

Veer naar Slot Loevestein

“Heen motte betale en weer weer”

Als we bij de aanlegsteiger van de voetveer kwamen voer het motorbootje met fietsers en wandelaars net naar de overkant. Het was geen probleem, omdat de veer tussen 12.30 en 17.30 continue voer. Samen met een oude meneer op een fiets voeren we naar de overkant richting Slot Loevestein. De schipper had gezelschap van zijn Kooikerhondje.

Schippershondje

“De voetveer tussen Woudrichem en Slot Loevestein maakt geen onderdeel uit van de Riveerdienst. Er geldt een aparte dienstregeling en aparte tarieven. Kijk hier voor meer informatie.”

Heen en weer van Woudrichem naar Slot Loevestein

Slot Loevestein en de ontsnapping van Hugo de Groot

Vanaf de veer was het nog een klein eindje wandelen naar Slot Loevestein. Achter de bomen zagen we de torens van het slot. Op de route naar het kasteel kwamen we nog langs een groep IJslandse merries. Twee van de paarden waren nieuwsgierig en stonden aan de andere kant van het hek. De paarden achter het hek hadden veulens.

Przewalskipaard met veulen

We hadden een klein uur om het Slot Loevestein te bezoeken voordat de veer richting Gorinchem ging. Op het binnenplein voor het kasteel was een verkleedpartij van kinderen. Voor het kasteel stond een bruidsauto. De bruidsgasten kwamen net over de ophaalbrug lopen. We maakten een rondgang in het kasteel. Overal waren er activiteiten rondom de ontsnapping van Hugo de Groot. Er vond een toneelstuk plaats waar een klein jongetje in een boekenkist lag.

Slot Loevestein

“De historicus, jurist, advocaat en theoloog Hugo de Groot zat sinds 1619 gevangen in Slot Loevestein. Op 22 maart 1621 ontsnapte hij spectaculair door zich te verstoppen in een boekenkist. In het Rijksmuseum in Amsterdam, in het Museum Het Prinsenhof in Delft en in Slot Loevestein staat een boekenkist die mogelijk voor de ontsnapping is gebruikt.”

Ophaalbrug Slot Loevestein

Na ongeveer een uur stonden we weer buiten om de veerpont van Slot Loevestein naar Gorinchem te pakken. Vanaf de boot zagen we nog de IJslandse paarden in het water en het stadsgezicht van Woudrichem.

Przewalskipaarden in het water

Wandelroute

Wil jij deze bijzondere wandeling in de Vestingdriehoek ook maken? Kijk hier voor de wandelroute en hier voor meer informatie over de wandelgids “Wandelen door oneindig laagland”. In deze gids vind je nog meer fraaie dagtochten bij de grote rivieren.

Stadsgezicht Woudrichem

Volg me ook via FacebookInstagram en Twitter

8 gedachtes over “Gorinchem, Woudrichem en Loevestein, wandelen in de Vestingdriehoek