Wandelen over de Holterberg naar Nijverdal

Startpunt: station Holten, eindpunt: station Nijverdal, aantal kilometers: 14, horeca onderweg: Buitengewoon Holten en Buitencentrum Sallandse Heuvelrug

In het eerste koude weekend van januari hadden we een weekendje weg gepland naar het Overijsselse Holten. Ondanks de kou zou het een fantastisch wandelweekend worden.

Bed en Breakfast Holten

Na een aflevering van het programma Bed en Breakfast van Omroep Max boekten we een overnachting bij Bed en Breakfast Holten. Pal naast het treinstation van Holten sliepen we in een voormalig bankgebouw. We logeerden in de kluiskamer. Miranda, de eigenaresse van de Bed en Breakfast verwelkomde ons hartelijk en gaf ons een rondleiding door de kamer.

kluiskamer

De kamer was van alle gemakken voorzien. We hadden een eigen zitje en heerlijk verstelbare bedden. We konden zelf koffie zetten met een heuse espresso en cappuccino apparaat. Met een steile trap kwam je in de oude kluis, waar de badkamer zat. Deze was uitgerust met een jacuzzi en een massagedouche. Dit luxe overnachtingsadres lag enkele minuten lopen van het gezellige centrum van Holten.

badkamer in de kluis

’s Avonds aten we bij het restaurant Tastoe dat in het Kulturhus zit. We konden maar net een plekje bemachtigen, omdat de andere tafels waren gereserveerd voor mensen die naar het naastgelegen theater gingen. Het was prima eten en het toetje was overheerlijk.

tastoe

Na een vorstelijk ontbijt met een gekookt eitje, verse jus, yoghurt en diverse broodjes, vertrokken we rond kwart over negen voor onze wandeling.

vorstelijk ontbijt

NS wandeling Holterberg

We liepen die dag de NS wandeling Holterberg van Holten naar Nijverdal. Het was onze tweede wandeldag dat weekend. De vorige dag liepen we de route uit de wandelgids “Wandelen op de Twentse wallen” van Truus Wijnen. De route was een fraaie rondwandeling bij Holten en ging voornamelijk over bospaden en over de Holterberg.

station holten

Het was echt handschoenen weer. In de vroege morgen was het nog een stuk kouder dan normaal. We liepen vanaf ons logeeradres naar het station van Holten waar de NS wandeling startte. Het stationsgebouw stond prachtig in de zon en ik kon het niet laten om een foto ervan te maken.

beukenlaan

Vanaf het station namen we het pad tussen een hoge beukenrij. Het was niet bepaald rustig voor dit tijdstip. We werden ingehaald door een groep mountainbikers en er waren diverse wandelaars met hun hond op pad. Tussen de bomen door hadden we een fraai uitzicht over het licht glooiende landschap.

varkentjes

We kwamen aan de bosrand en volgden het zandpad dat evenwijdig aan het fietspad liep. Het pad steeg licht. De mulle zandpaden voelden door de winterse kou hard aan onder onze wandelschoenen. In het bos stonden drie houten varkentjes. De drie biggen waren al eerder tegengekomen, maar dan in het brons op het dorpsplein van Holten. De drie varkens zijn ook terug te vinden in het wapen van Rijssen-Holten.

de swarte ruijter

We passeerden het restaurant met één Michelinster De Swarte Ruijter. Niet bepaald een locatie waar je met je grote wandelschoenen aan tafel schuift.

restaurant buitengewoon

We kwamen bij een verzamelplek met allerlei horeca. De dag daarvoor streken we neer bij Buitengewoon Holten voor een koffie met wat lekkers. Daar kwamen we collega blogster Marcella Molenaar tegen met haar vriend, die ook een weekendje in Holten hadden.

bomen met rijp

Ik kreeg het inmiddels warmer en mijn handen tintelden niet meer van de kou. We volgden het bospad en een hardloper haalden ons in. De naalden van de kleine naaldbomen waren voorzien van rijp. Ook op het gras was een witte aanslag te zien.

winterlandschap

Holterberg

We kwamen bij de voet van de Holterberg. In tegenstelling tot de dag daarvoor was het uitgestorven op deze plek. We startten de beklimming. Achter ons haalde een hardloper in.

naar de top van de holterberg

Ik klom over een gevallen boomstam en we kwamen bovenaan de berg. Een vader nam een foto van zijn kinderen die op een boomstam poseerden. We hadden een fraai uitzicht over het winterse Salland. Ik kon de schoonheid van het landschap niet vatten in een foto.

naar de top holterberg

Landgoed Noetselenberg

We volgden de rood witte stickers van het Pieterpad, die grotendeels de NS wandelroute vormden. We kwamen in het Landgoed Noetselenberg. Een jong stel met twee honden kwam ons tegemoet. Ze lijnden de viervoeters aan. Eén van de honden was wel heel enthousiast en wilde ons begroetten, maar zijn baasje hield hem strak aan de lijn.

pieterpad

Tussen de hoge dennenbomen stond warempel een kleiner exemplaar met kerstballen. Ondanks het al 6 januari was de kerstboom nog niet afgetuigd.

kerstboom

Onderaan de dennenbomen stonden jeneverbessen struiken. Het Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug is een van de weinige plekken in ons land, waar de jeneverbes nog vrij veel voorkomt. Ik zette bevroren bladeren en de blaadjes van de jeneverstruiken op de kiek.

bevroren bladeren

We wandelden het bos uit en we kwamen bij een groot heideveld. Augustus vind ik één van de mooiste maanden om over een heideveld te lopen. De heide staat dan zou mooi in bloei. Maar eerlijk gezegd vond ik het nu ook prachtig om de bevroren heideplanten te zien.

sallandse heuvelrug

Een witte waas hing over het veld. Hier en daar stond een kale boom. We namen het pad dat tussen de velden doorliep. We waren niet de enigen die dit natuurschoon gaden sloegen.

vele wandelaars op de heide

Vele wandelaars kwamen we tegen. We streken even neer bij een wandelbankje om wat water te drinken en van het prachtige uitzicht over de hei te genieten.

wandelbankje

We verlieten het uitgestrekte gebied en liepen over slingerpaden tussen kleine bomen en lage struiken. We kwamen hier veel wandelaars tegen die een etappe van het Pieterpad liepen of net als wij de NS wandeling.

wandelen op slingerpaadjes

We kwamen bij het Buitencentrum Sallandse Heuvelrug. We maakten even een tussenstop in dit bijzondere gebouw waar een restaurant, een expositieruimte, een telescoopruimte en een planetarium in zit.

buitencentrum sallandse heuvelrug

We keken even in de winkel waar ze bijzonder veel gidsen van mijn favoriete Uitgever Gegarandeerd Onregelmatig hadden liggen.

gidsen uitgeverij gegarandeerd onregelmatig

We verlieten het Pieterpad en het was nog een paar kilometer lopen richting station Nijverdal, waar we onze trein richting huis pakten.

boomstammen

Wandelroute

Wil je deze afwisselende wandeling door het Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug ook lopen? Kijk hier voor de routebeschrijving. Voor een andere fraaie wandeling rond Holten kijk hier voor de wandeling en hier voor de wandelgids “Wandelen op de Twentse wallen” met veel meer mooie wandelingen waaronder de mooiste wandeling van 2018 bij Markelo.