Startpunt: station Arnhem Presikhaaf, eindpunt: station Arnhem, aantal kilometers: 15, horeca onderweg: T-huis en Havenmeester

Ondanks dat het een regenachtig dag was gingen we op pad met de gids “Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem”. We wandelden dit maal met een paar vrienden het Vogelaarpad. Een wandeling door Vogelaarwijken.

Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem

“Ella Vogelaar, voormalig minister voor Wonen, Wijken en Integratie, publiceerde een lijst met veertig probleemwijken in Nederland die extra aandacht behoeften. In Arnhem werden vijf wijken, waaronder Presikhaaf, het Broek, Immerloo, Marlburgen en Klarendal, aangewezen als Vogelaarwijk. Tijdens deze wandeling deden we vier van deze wijken aan.”

Presikhaaf

We verzamelden bij station Arnhem Presikhaaf. Het was niet de beste dag, die we hadden uitgekozen, want de lucht was grijs en er dwarrelden vlokjes natte sneeuw uit de hemel. Vanaf het station wandelden we direct door het Park Presikhaaf. Omdat we allen een lange treinreis achter de rug hadden, was onze eerste stop bij het T-Huis Arnhem.

T-Huis buiten

“T-Huis Arnhem is een bijzondere dranklokaal T-Huis. Het is gevestigd in het koepelgebouw dat ooit bij het Centraal Station van Arnhem stond. Bij de uitbreiding van het nieuwe station verdween deze koepel en nam een woningcoöperatie het monumentale pand over van de NS. Ze schonk het aan de wijk Presikhaaf.”

T-Huis Arnhem

We gingen zitten aan één van de hoge tafels. Een jong meisje nam onze bestelling op. We switchten een aantal keer van onze keuze, zodat het voor de serveerster een moeilijke opgave werd om de juiste bestelling op tafel te zetten. In een mum van tijd stonden onze thee, koffie, chocoladetaart, appeltaart met een grote toef slagroom en kersengebak op tafel.

Taartje T-Huis.jpg

We keken naar boven naar het bijzondere blauwe plafond. Overal hingen kunstwerken en herinneringen uit de tijd dat het gebouw fungeerde als koepelgebouw voor de Nederlandse Spoorwegen.

Kunstwerk T-Huis

Op tafel had ik de gids “Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem” voor me liggen. De vriendelijke eigenaresse vroeg of ze een foto van de achterkant van het gidsje kon maken, zodat ze een nieuwe gids kon bestellen. De gids die ze zelf hadden was door een enthousiaste bezoeker van het T-Huis meegenomen.

Plafond T-Huis

Het was nog niet gestopt met sneeuwen toen we weer buiten het T-Huis stonden. Ik deed mijn capuchon op, zodat mijn haar niet al te nat zou worden.

Spitting Leaders

Voordat we de brug over het water naar het Winkelcentrum Presikhaaf namen, stonden we even stil bij beelden van de voormalige leiders Stalin, Franco en de zonnekoning Lodewijk de veertiende en een onduidelijke vierde man in het water. Beeldhouwer Fernando Sanchez Castillo maakte de Spitting Leaders voor een Sonsbeektentoonstelling in 2008. Later werden ze naar Park Presikhaaf verplaatst. De meeuwen hadden het zelf niet zo op de macht spuwende leiders, want ze hadden inmiddels aardig onder gepoept.

Winkels Presikhaaf

We gingen over de steile brug naar het winkelcentrum, dat sinds 2018 een aardige facelift had gekregen. In 1971 was dit winkelgebied alom geprezen, maar later raakte het in verval. Even blikten we in het gedeelte met de overkapping. Omdat ik het wandelboekje niet wilden laten verregenen, las ik het verhaal over dit winkelcentrum in het overdekte gedeelte voor.

Winkelcentrum Presikhaaf

De oude woningblokken van Presikhaaf hebben plaats gemaakt voor nieuwe huurwoningen in het Deltakwartier. De straten kregen de namen van de Zeeuwse Delta. We wandelen tussen de woningblokken in verschillende stijlen. Eén huizenrij had door de golvende gevel wel wat weg van de Amsterdamse Schoolstijl.

Deltakwartier

Het begon inmiddels wat harder te sneeuwen en onder een viaduct las ik weer een verhaaltje over de kijkpunten tijdens deze wandeling.

Arnhemse Broek

We kwamen in de volgende Vogelaarswijk Arnhemse Broek. Het leek of deze wijk nog grotendeels in tact was, maar niets was minder waar. Toen we langs de oude huizenblokken van het Statenkwartier liepen, waren ook grote delen gesloopt. Onze route werd door bouwhekken versperd en we maakten een kleine ommetje om weer op het juiste pad te komen.

Woonblokken

Voor een huis zat een kleine lapjeskat te wachten tot zij naar binnen kon. Ze kwam ons vriendelijk begroeten. Mijn hand ging even over haar natte vacht. We staken een drukke weg over en kwamen bij in de buurt het Broek met witte huizen waar de Arnhemse voetbalheld Theo Janssen in de Daelenstraat woonde.

Arnhemse Broek

De witte huizenblokken maakten plaats voor huizen opgetrokken uit rood baksteen en felblauwe deuren en kozijnen. In de Lintschotenstraat werden de huizen kleiner. De straten met groene deuren en kleine witte dakkapelletjes zagen er gemoedelijk uit.

Groene deuren en witte ornamenten

We kwamen in de Verschuerwijk. We liepen onder een poort door en kwamen bij het fraaie Verschuerplein. Het plein met de huizen met oranje deuren en houten ornamenten zijn ontworpen door de architecten De Roos en Overeynder. We wandelden langs de rijksmonumenten uit 1913 en achter het hoofdgebouw kwamen we bij een immens grote kastanjeboom.

Dit deel van de route was een aaneenschakeling van architectonische hoogstandjes. Bij het Transformatorplein kwamen we bij het voormalig Provinciale Geldersche Electriciteits Maatschappij. De fraaie gebouwen bestonden uit donkere bakstenen en waren voorzien van sierlijke ornamenten.

PGEM

De creaties van de architect Henk Fels werden in 1929 opgeleverd. Inmiddels is het geen nutsbedrijf meer en is het een mengelmoes van appartementen en ruimten voor creatieve ondernemers. De transformatie van het gebouw kreeg in 2015 de Willem Diehlprijs.

Deur PGEM

Net als bij het Verschuerplein gingen we een poort door om vervolgens bij een plein te komen. De status van de huizen rond het plein was hier heel anders. Veel van de huizen waren dichtgetimmerd en delen van huizen waren gesloopt. Toch heerste bij de Rijnwijk  geen grimmige sfeer.

Rijnwijk

De houten panelen waren versierd met tekeningen. De wijk staat op de nominatie om geheel gesloopt te worden. Op dit moment wonen er nog zo’n 20 huishoudens. Ik sprak een meneer aan die zijn hondje uitliet. Ik vroeg hem of hij hier ook woonde. Hij gaf aan dat het de komende twee jaar nog niet gesloopt zal worden en hij vond het doodzonde dat het plaats moest maken voor dat soort woningen en hij wees met zijn hand naar de overkant van de Rijn.

Eusebius en Rijnwijk

We liepen langs de oevers van de Rijn en de volgende stop die we hadden gepland was bij het voormalig brandstofdepot van Defensie dat nu was getransformeerd tot het kekke bistrootje de Havenmeester. Het kleine barretje, waar ze overheerlijke broodjes verkopen, was echter dicht.

Havenmeester

“Let op! de Havenmeester is van maandag t/m vrijdag geopend van 10.00-14.30. In het weekend is deze leuke bistro niet open”

Melkfabriek

We passeerden de oude Melkfabriek van Coberco waar één van de muren was voorzien van een fraai StreetArt kunstwerk van Arnhem Art.

Arnhem Art

“Arnhem Art vrolijkt de stad op met diverse StreetArt kunstwerken. Wil je de bijzondere kunstwerken in Arnhem bekijken? Kijk hier voor tips van blogger Ivonne Calis van myfootprints.”

Net voor de John Frostbrug stond een opmerkelijk kunstwerk. De Sphinx is van de kunstenaar Marcel Smink en is een ode aan de wederopbouw van de stad. Het hoofd is van de Amerikaanse Minister Marshall. De pomp symboliseert het wegpompen van rioolwater en het lozen van het natuurlijk verval. Mijn fototoestel vond het natte weer niet heel gezellig en de memorykaart was inmiddels ook vol. Bart maakte de foto van dit prachtige kunstwerk.

Presikhaaf, Het Broek, Immerloo en Malburgen, wandelen langs de randen van Arnhem

Malburgen

We beklommen de betonnen trappen van de John Frostbrug, die werd vernoemd naar een Britse officier die als luitenant-kolonel in 1944 de Rijnbrug bij Arnhem probeerde te veroveren. De brug was het toneel van de Slag om Arnhem.

John Frostbrug

De route ging over de brug naar Arnhem-Zuid, naar de wijk Malburgen. We hadden een mooi uitzicht op de Rijn en het rivierenlandschap. Aan de kade lagen rondvaartboten. Achter ons lag het centrum met de Eusebiuskerk.

Over de dijk

Ooit was Malburgen een buurtschap met een kasteel. Van 2006 tot 2010 werd hier de nieuwbouwwijk Stadseiland gebouwd. Onze wandeling ging over de dijk langs de Rijn. Met mooi en droog weer zou dit een fraaie tippel langs het water zijn geweest. Echter met wind en natte sneeuw was het minder goed vertoeven. Een kilometer wandelden we over deze dijk. We liepen langs nieuwbouwwoningen die een prachtig uitzicht hadden over het water. Achter de ramen zaten de bewoners lekker droog en warm en wij zwoegden tegen de wind in. Het was ook geen straf toen we van de dijk af moesten en de wijk inliepen.

Stadseiland

Ons pad werd weer versperd door bouwhekken. We konden het blubber paadje nemen aan de andere kant van de sloot om onze route weer op te vervolgen.

Immerloo

We verlieten de nieuwbouwwoningen van het Stadseiland en liepen tussen hoge galerijflats van Immerloo. Ik kreeg het gevoel alsof ik door de grote rijen flats van de Bijlmermeer liep. De verschillende woonblokken onderscheidden zich door de verschillende kleuren balkons.

Ganzenpas

Een tijdje wandelden we tussen deze flats waarna we bij het Immerloopark kwamen. Vlakbij het water zagen we een aantal grauwe ganzen, dat in ganzenpas achter elkaar liep. Onze wandelschoenen gingen over het schelpenpaadje langs het water.

Gelredome

Inmiddels hadden we al een tijdje in de regen en de wind gelopen en snakten we wel naar een droge horecaplek. Sinds de Havenmeester waren we nog geen plek tegengekomen. In de verte zag ik de vlaggen van de Decatlon, die in de voormalige Rijnhal zat. Ik kon me niet herinneren dat ze bij deze sportkledinggigant ook horeca hadden.

Aan de overkant van de Rijnhal lag de Gelredome en daarnaast torende een grote M van McDonald’s. Het was tijden geleden dat ik zo naar de McDonald’s had uitgekeken. We liepen met rasse schreden op de fastfoodketen af, die naast het voetbalwalhalla van Vitesse lag. Buiten stonden verkeersregelaars, die al klaar stonden voor de wedstrijd Vitesse-Heerenveen, die die dag gespeeld zou worden. We streken even neer bij de Mac. Mijn bovenbenen jeukte enorm, doordat ik met een natte spijkerbroek in een warme ruimte kwam.

Het was gelukkig droog en het was nog zo’n uur wandelen voordat we bij het eindpunt waren. We gingen nog even door Malburgen waar midden in een buurtparkje een grappig kunstwerk “De rode gordijnen” stond.

De rode gordijnen

Stadsblokken-Meinerswijk

We verlieten de huizenblokken en kwamen bij het uiterwaardengebied Stadsblokken- Meinerswijk. We gingen het klaphek door en liepen in het natuurgebied. We kwamen bij de Stadsblokkenwerf waar tot ver in de jaren zeventig de Arnhemse Scheepbouw Maatschappij haar schepen bouwde. Het natuurgebied naast de Stadsblokkenwerf was nu nog modderig, maar zal in het voorjaar en zomer prachtig zijn.

Met een steile trap kwamen we bij de Nelson Mandelabrug waar we de gekleurde torens bij het Centraal station zagen. We keken vanaf de brug nog naar de schepen bij Stichting Stadsblokkenwerf.

Stadsblokkenwerf

Het einde van onze route naderde en we stopten met onze wandeling en liepen naar het Indiase restaurant Mantra in de Janslangstraat waar we onze wandeling eindigde met een heerlijke Indiase curry.

Wandelroute

Wil je deze verrassende route door de vier van de vijf Vogelaarwijken van Arnhem ook eens lopen? Kijk hier voor de wandelroute en hier voor de wandelgids “Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem” waar nog een aantal fraaie routes in staan.

Volg me ook via FacebookTwitter en Instagram

4 gedachtes over “Presikhaaf, het Broek, Immerloo en Malburgen, wandelen langs de randen van Arnhem